In dit artikel gaan we het hebben over wat e-mail marketing is, of je het nodig hebt en hoe je het moet toepassen.
Wat is e-mail marketing?
E-mail marketing is een directe vorm van marketing waarbij je bericht direct bij de ontvanger aankomt. Bij e-mail marketing worden er mails naar geïnteresseerde klanten verstuurd.
Iedereen heeft al wel eens van die mails gekregen van bedrijven of websites met de laatste nieuwtjes/reclame of ook wel de nieuwsbrief genoemd. Dit is een voorbeeld van e-mail marketing.
Moet ik e-mail marketing gebruiken?
In principe is e-mail marketing interessant voor elke organisatie, ongeacht of je groot of klein bent. Wil je communicatie krijgen met je klanten? Of wil je mensen met specifieke interesses bereiken? Dan is dit extra interessant voor jou!
1 van de voordelen van e-mail marketing is dat je alle contacten kan bereiken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook als je een bericht post krijgt maar een bepaald procent van je volgers een melding van je bericht. Met als gevolg dat je niet alle personen hebt kunnen bereiken. Het aantal personen dat je bericht uiteindelijk bekijkt is relatief laag als je het vergelijkt met hoeveel mensen het normaal te zien zouden moeten krijgen.
Je zal ook alleen maar e-mail adressen verzamelen van mensen die geinteresseerd zijn in wat je doet, of wat je te bieden hebt. Dus het aantal mensen dat uiteindelijk echt gaan lezen wat je schrijft en hier iets mee zullen doen is dan ook veel hoger dan dat je bv. iets op Facebook zou posten.
Voordelen van e-mail marketing
- geautomatiseerde berichten sturen: Je kan geautomatiseerde mails maken. Bijvoorbeeld wanneer iemand zich aanmeldt bij je mailinglijst krijgen ze een mail met een verwelkoming en wat informatie. Of je kan instellen dat wanneer de mensen jarig zijn ze een gepersonaliseerde mail krijgen om ze te feliciteren.
- landingspagina maken voor leads te verzamelen: Je kan een landingspagina maken met een inschrijfformulier zonder dat je een eigen website moet hebben. Daar zet je dan wat informatie op van wat je doet. Bv. wat de mensen kunnen verwachten of waarom ze zich zouden moeten inschrijven.
- statistieken hoeveel mails geopend zijn en op hoeveel links geklikt zijn: Je kan nagaan hoeveel mensen je mails openen en op hoeveel links geklikt zijn ( een link naar je website/ facebook etc.)
- Je bouwt een band op met de klanten en blijft in contact: Je klanten zullen je minder snel vergeten aangezien je af en toe een mail stuurt. Ook kan je je mails wat persoonlijker inrichten wat een betere band creëert met je klanten. Zo kan je bv. instellen dat de voornaam van de personen automatisch ingevuld zullen worden. Ook zullen de mensen dan automatisch met hun voornaam aangesproken worden.
- Meer bezoekers naar je website: Je kan de mensen doorverwijzen naar je website of product. Wat je ook kan doen is de mensen op de hoogte houden van wanneer er nieuwe artikelen online komen.
- Goedkoop: In vergelijking met andere vormen van marketing is dit 1 van de goedkoopste manieren dat je kan gebruiken. ( je kan zelfs gratis starten tot je grotere hoeveelheden aan leads hebt)
E-mail marketing toepassen
Je kan gratis starten met e-mail marketing bij Mailchimp. Je kan tot wel 2000 leads/ e-mail adressen verzamelen voor je moet upgraden naar een betalende versie om meer leads te kunnen opslaan. Ook kan je tot 12000 e-mails per maand versturen. Wil je meer adressen kunnen verzamelen, of wil je meer e-mails kunnen versturen per maand? Dan kan je altijd je account nog upgraden. Mailchimp is dus perfect om GRATIS mee te starten tot je een groter aantal leads hebt, of tot je meer e-mails moet kunnen sturen.
Vanaf je een account hebt aangemaakt kan je starten. Wat je dan best doet is een ”audience” maken, dit is een mailinglijst. Je kan meer als 1 mailinglijst aanmaken en dus kan je meer als 1 doelgroep hebben. Wat je dan kan doen is een landingspagina aanmaken met een inschrijfformulier waar de mensen zich kunnen inschrijven.
Je krijgt dan een link om de mensen naar je landingspagina te sturen. En die link kan je delen op bijvoorbeeld je Facebook of Instagram om leads te verzamelen. Je kan ook een advertentie plaatsen via Facebook om zo sneller leads te kunnen verzamelen.
Wat we zeker aanraden is een verwelkomingsmail te sturen vanaf iemand zich heeft ingeschreven op je lijst. Dit kan je automatiseren en hoef je dus maar 1 keer in te stellen en iedereen die zich dan inschrijft zal die mail ontvangen. Je kan hun bv. verwelkomen, of je kan vragen dat ze zich voorstellen etc… Dit creëert allemaal een persoonlijkere band en vertrouwen. Wat dan ook weer uitdraait op meer verkopen of bezoekers.
Vanaf je een aantal mensen in je lijst hebt kan je beginnen met je mails te maken en te versturen. Uiteraard zal niet iedereen je mail openen en zullen er af en toe mensen zich afmelden bij je lijst. Maar dat hoort er bij en dit is dan ook volledig normaal. Dit is bij alle soorten marketing van toepassing.
Wil jij een gratis account aanmaken op Mailchimp? Klik dan op de onderstaande link.
ik wil gratis starten met e-mail marketing bij Mailchimp!
Producten promoten via e-mail marketing
E-mail marketing kan je voor de volgende zaken gebruiken
- Doorverwijzen naar je website of Youtube kanaal.
- Je kan reclame maken voor je eigen product.
- Producten promoten van anderen
In het artikel ”Producten promoten” en ”Paypro” leggen we je uit hoe je geld kan verdienen met producten te promoten van anderen. We zullen een kort voorbeeld geven van wat je zou kunnen doen. Stel je hebt een product gevonden dat je wil promoten en je hebt een mailinglijst met daar verschillende e-mail adressen van geïnteresseerde mensen in. Dan kan je een e-mail maken met informatie over dat product en wat weetjes er in. En onderaan in de mail maak je een CTA button( groene knop ), of een link met de doorverwijzing van je affiliate link naar het product dat je promoot.
Als zij dan op de link klikken en uiteindelijk het product aankopen heb jij je commissie verdient. Bij sommige producten is er ook een een meetduur aanwezig. Dit houd het volgende in als er een meetduur van 30 dagen op je product zou zijn. Stel ik open je mail en ik klik op de link, maar ik koop niets aan. Er gaat een week voorbij en ik ga weer naar de website en koop het vervolgens wel aan. Dan zal jij alsnog je commissie verdienen want de meetduur is 1 maand
Tips
- We raden je af om elke dag of om de 2 dagen een mail te versturen. Dit komt opdringerig over en zo zullen de mensen zich sneller uitschrijven uit je lijst.
- Stuur niet alleen maar mails om verkopen te krijgen. (Je kan een mail sturen met de vraag dat ze zich willen voorstellen. Stuur eens een mail over een nieuw artikel op je website, stuur een mail met wat algemene info en je kan hier en daar dan een mail sturen om iets aan te kopen)
- Maak een mail aan die je zelf ook zou lezen, of waar je zelf in geïnteresseerd zou zijn.
- Geef niet op en vergelijk welke soort mails het beste presteren. Niet elke mail dat je maakt zal even goed werken, maar je zal er wel altijd iets uit kunnen leren.
Gratis extra tips ontvangen?
Wil jij gratis extra tips en tricks ontvangen? Wil jij extra informatie? Of wil je een vraag kunnen stellen? Schrijf je hier onder dan gratis in. Tot snel!